Geschiedenis Vredestein
Op 6 november 1908 werd Emile Louis Constant Schiff eigenaar van
de Nederlandse Guttapercha Maatschappij in Delft, de voorloper van
Vredestein. De grondstof was aanvankelijk een harde rubberachtige
substantie gemaakt van het melksap van een andere tropische boom,
vandaar de naam van het bedrijf, dat allerlei producten maakte,
Vloerbedekking , laarzen en binnenballen voor voetballen. In 1909
verhuisde de fabriek naar Loosduinen en kreeg de naam N.V.
Rubberfabriek Vredestein.
Op 13 september 1934 ging het grootste deel van de fabriek in Loosduinen
in vlammen op. Meteen daarna werd met de wederopbouw begonnen.In
dit jaar wordt ook de fietsbandenfabriek in Doetinchem opgericht. In
1946 werd de N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Autobanden-fabriek
Vredestein in Enschede opgericht. Het Amerikaanse
autobandenbedrijf had ruim 20% van de aandelen. Een klein jaar later
legde Schiff de eerste steen van de fabriek in Enschede.
Doordat het vinden van goed personeel in het oosten van het land in de
jaren vijftig lastig was, werd besloten huisvesting voor personeel te
bouwen. De groei van het bedrijf zette zich in 1962 door toen het bedrijf
fuseerde met de N.V. Rubberfabrieken Hevea in Raalte en Heveadorp .
In 1971 werd het bedrijf 100% eigendom van B.F. Goodrich in Amerika.
Begin jaren zeventig vinden de Vredestein-producten hun weg naar 125
verschillende landen.Onder invloed van de Mondialisering legde het
merk Vredestein zich sinds meer toe op autobanden, agrarische en
industriƫle banden en banden voor tweewielers. Het merk werd, ook
buiten Nederland, bekend als Vredestein banden BV. Door de Oliecrisis
1973 waren fusies in de bandenindustrie aan de orde van de dag.
De Nederlandse staat nam in 1976 voor 49% aandelen van B.F. Goodrich
over. Twee procent was voor de Stichting tot voortzetting van Vredestein.
De overige 49% bleef in het bezit van B.F. Goodrich maar werd later voor
een symbolisch bedrag overgenomen door de Stichting.
In 1985 werd in Doetinchem de wielerploeg Gazelle-Vredestein opgericht
met onder anderen Erik Breuking.
In 1993 had Vredestein zijn eerste grote sportieve succes: Leotien van
Moorsel werd wereldkampioen op de weg in Oslo. Later volgden ook
andere successen met onder andere Cadel Evans en Robby McEwen
Sinds het eind van werkt Vredestein samen met de Italiaanse
ontwerper Giorgetto Giugiaro in 1999 door de mondiale autopers
uitgeroepen tot auto-ontwerper van de eeuw. Hij is bekend door zijn
ontwerpen van onder andere de Volkswagen Golf, BMW M1, Maserati
3299 GT en Alfa Romeo Brera.
In 2008 vierde Vredestein zijn honderdjarig bestaan.